Blog Pandaklas

Plannetjestijd

We stimuleren onze kinderen om naar school te komen met een eigen plan. Maar wat houden deze plannen juist in? Hier zie je enkele voorbeelden. Een wiscreatie maken met blokjes en dit nadien  als plan gebruiken om een blokjestekening te maken is een goede teloefening.  Bewust zijn welke letters je zelf moeilijk vindt en deze oefenen i...
Lees Meer
  220 Hits

Verkiezingen campusraad

Wekelijks houden we een klassenraad, en maandelijks is er ook een campusraad. Van iedere klas is er dan een klassenvertegenwoordiger aanwezig.  ​We organiseerden afgelopen maand de  verkiezingen voor onze klassenvertegenwoordiger. De kinderen die graag mee wilden doen, voerden campagne, ze maakten hun eigen poster en stelden deze voo...
Lees Meer
  108 Hits

Leren

Spelen is leren, daarom leren we ook veel met spelletjes ;-) We gebruiken vaak rekenspelletjes om te automatiseren.  De lampjes tijdens het lezen zorgen ervoor dat we duidelijk zien of we allebei aan het volgen zijn. 
  105 Hits

De herfst is in het land

De blaadjes vallen van de bomen, paddenstoelen schieten uit de grond, lekkere noten en kastanjes zijn te rapen... We staan even stil bij de pracht van de natuur en leren over het wondere seizoen van de herfst.
  162 Hits

Druktechniek

We experimenteren met de druktechniek: isomodruk. We krassen een tekening in de isomo, rollen onze drukplaat in met inkt en drukken dit dan op een blad papier. Sommige kinderen probeerden zelfs een drukplaat met verschillende kleuren. De resultaten waren  altijd spannend en mooi.
  159 Hits

Een kijkje in de klas

​Een beeld zegt meer dan woorden...
  382 Hits

Gestructureerd tellen

IMG_20200903_113047
Als we losse eieren in een mand moeten tellen, moeten we telkens één voor één tellen. Dit duurt lang. We hebben geleerd om de eieren gestructureerd te leggen (= getalbeelden) zodat we het aantal meteen kunnen herkennen.  We doet dit volgens de vijfstructuur, aangezien we de aantallen tot 5 al onmiddellijk kunnen herkennen, want hier hebbe...
Lees Meer
  241 Hits

Kunstenaar Burton Morris

Het uitgangspunt van deze les was  de kunstenaar Burton Morris. We keken wat voor gevoel we kregen we van zijn kunst en bespraken zijn kenmerken: felle kleuren, één of twee kleuren achtergrond, dikke zwarte lijnen, vrij eenvoudige figuren...  Tenslotte gingen de kinderen zelf aan de slag om mooie zelfportretten te maken, voor onze ve...
Lees Meer
  379 Hits

Eerste lesjes

Schermafbeelding-2020-09-02-om-14.08.1_20200902-121442_1
Het schooljaar is weer gestart. We vlogen er meteen in en we leerden al twee letters "i" en "k".   We hebben al goed geteld en leerden dat het gemakkelijker  is om te tellen als er structuur is.  Dit kwamen we te weten aan de hand van spelletjes. Meten met een gestructureerde kralenketting gaat vlotter dan meten met een willekeu...
Lees Meer
  202 Hits

Krijten met verf of verven met krijt?!

00100lrPORTRAIT_00100_BURST20200612142426812_COVE_20200614-180325_1
Mooi weer, een stoep, krijt en wat water... meer heb je niet nodig om mooie kunstwerken te maken!  We maken het krijt fijn met een zeef, we experimenteren hoeveel water we er best bij doen en testen dan onze eigen gemaakte stoepkrijtverf. Heel leuk!!
  621 Hits

Muziekles

00100lrPORTRAIT_00100_BURST20191126141451116_COVER
We leerden samen ritmisch bewegen op muziek. Niet simpel om bewegingen en zang te combineren! 
  853 Hits

EHBO

00100lrPORTRAIT_00100_BURST20191128134750945_COVER
Dankzij de voorzorg konden we een EHBO koffer lenen. We leerden een wonde verzorgen. We leerden allerlei verzorgingsproducten benoemen en keken waarvoor ze dienen. Via spelletjes leerden het herkennen van pictogrammen en de eerste hulp toepassen. Veiligheid eerst!  
  410 Hits

Meten is weten

IMG_20191125_14012_20191128-170420_1
We leerden deze week wegen, meten en de inhoud meten. We leerden dus vergelijken rond meter, kilogram en liter.
  361 Hits

Splitsen

IMG_20191007_112127
​We zijn gestart met het splitsen. We verdelen een geheel in 2 delen. We beginnen met hele concrete spelletjes. Ik heb 7 ballen, ik gooi er 3 in een emmer, hoeveel gooi ik er naast? We spelen bowling en kijken hoeveel kegels er nog rechtstaan en hoeveel er gevallen zijn. Met Angry Birds kijken we hoeveel balken we kunnen omgooien en hoeveel er dan ...
Lees Meer
  448 Hits

Herfst in de schoolomgeving

IMG_20191010_133355
​We kijken op de speelplaats naar de bomen, de mooie bladeren en de herfstvruchten die we vinden. We wandelden ook naar het parkje in de buurt om tamme en wilde kastanjes te zoeken. Zo kunnen we ook het verschil tussen een bos en een park bespreken. Nadien ook even genieten van het mooie herfstweer op de leuke speeltuigen.
  915 Hits

Drama - kleine monstertjes

00100lPORTRAIT_00100_BURST20190927144329061_COVE_20190927-185753_1
Enter your text here ...
  1068 Hits

Lekkere appelflappen met appels uit eigen tuin.

IMG_20190920_113644
​We maakten heerlijke appelflapjes van onze lekkere appels uit de eigen schooltuin.
  377 Hits

Onze allerliefste Pascale is jarig!

00100lPORTRAIT_00100_BURST20190919090523379_COVER
​Pascale werd 50 en dat konden we niet voorbij laten gaan, zonder haar in de bloemetjes te zetten. Iedere klas knutselde mooie bloemen met daarop de dingen die Pascale zo mooi, lief, geweldig... maken. Dikke proficiat Pascale!
  475 Hits

Drama is leuk!

00100lPORTRAIT_00100_BURST20190917134046050_COVER
​Al lijkt het misschien niet zo, maar deze kinderen genieten wel degelijk van de dramales. De boze gezichtjes zijn gewoon zeer realistisch uitgebeeld.  :-) 
  408 Hits

Wolken onderzoekje

Tijdens een kringgesprek kwamen de mooie wolken aan bod. We gingen buiten kijken en zagen enkele pracht exemplaren. Al snel werd verteld dat de wolken door een wolkenfabriek worden gemaakt. Tijd voor een onderzoekje. Kunnen we zelf wolken maken? We leerden dat het water opstijgt door warmte. Boven is de lucht veel kouder!
  405 Hits

"We doen als de moeders: We luisteren naar onze leerlingen die vrijuit praten en geven aan ieder de nodige aandacht. Dan, en daar begint de uiterst belangrijke taak van de leerkracht, zoeken we in die stortvloed van verhalen de uitgangspunten die ons het meest vruchtbaar lijken voor onze taak."

Célestin Freinet

Contactgegevens

Freinetschool 't Perenboompje

Methodecampus Peer

Noordervest 33

3990 Peer

011/61.12.35