Blog Pandaklas

Snoet in de ruimte

Schermafbeelding-2019-02-21-om-18.45.35
De pandaklas schrijft een boek... en ze doen dat goed!  Eerst werd er gebrainstormd over een thema. Nadat dit democratisch beslist werd, maakten we een woordenweb over de inhoud. Wat moet allemaal zeker in het verhaal voorkomen? Doordat we net een onderzoek over de ruimte hadden afgerond, konden we ook veel weetjes en kennis in het boek verwer...
Lees Meer
  5 Hits

Bouwen

​Enkele opdrachten tijdens de doe-dozen. Bouw het zaaltje na met kapla. Maak met de Creatool een constructie waar Roel over kan stappen en onder door kan kruipen. We leren van elkaar over sterke vormen (driehoeken) en constructies.
  5 Hits

Allerlei

Wat een levend werk.... - we proberen een voertuig te bouwen dat ons veilig naar de overkant kan brengen - we meten met ons nieuw meetwiel hoever 1 km is. - we leren over elektriciteit en proberen een lampje te laten branden. 
  34 Hits

Beklimming Reus der Kempen

​De pandaklas heeft de 64 m hogen uit de 14de eeuw beklommen. We hebben de 64 klokken gezien en zelfs even op de beiaard mogen spelen. We weten nu dat de toren vroeger diende ter verdediging en als toevluchtsoord voor de mensen, wanneer er vijanden kwamen.
  50 Hits

Rode Neuzen dag

Tijdens de klassenraad kwam er het idee om "funny cupcakes" te verkopen voor Rode Neuzendag. Al snel werd dit idee door de hele klas gedragen en begonnen we aan het voorbereidend werk: er werden reclameposters gemaakt, grapjes werden genoteerd en hiervan werden vlaggetjes gemaakt die tenslotte werden uitgeknipt. De vlaggetjes werden ook n...
Lees Meer
  179 Hits

Herfstwandeling

Enter your text here ...
  71 Hits

dramales door Imre

Vandaag kregen we onze eerste dramales van Imre. Een expert in drama en toneeltjes. We deden allemaal leuke oefeningen rond emoties. Niet altijd gemakkelijk om "serieus gek" te doen. ;-)
  126 Hits

veldloop

Wat waren we sportief!! Knap gedaan iedereen.
  116 Hits

Bouwen

Schermafbeelding-2018-09-11-om-17.47.1_20180911-155119_1
Bouwen is momenteel bij veel kinderen een plan. Vanuit het bouwwerkje zijn we vertrokken en hebben we een foto van bovenaf gemaakt. We verzetten het mannetje en probeerden dit aan te duiden op de foto. Dat ging allemaal heel goed.  Lukt dit ook voor onze klas? We bouwden de klas en deden al enkele speelse oefeningen. Nu kunnen we onze klasmaqu...
Lees Meer
  297 Hits

een eigen plan

Merle had bloemenkaarten mee. Het plan: kijken welke bloemen we op het schooldomein kunnen terugvinden. De afspraak was wel dat ze op het schoolplan aanduiden waar ze de bloemen gevonden hebben.  Gewapend met de kaarten, een tablet en de plattegrond van de school gingen ze aan de slag. In de leerkring stelden ze aan de hand...
Lees Meer
  284 Hits

stamboom

Als geschiedenislesjes maken we in het eerste leerjaar een levenslijn. In het tweede leerjaar gaat deze terug tot de ouders en grootouders en maken we ook een stamboom van onze familie. 
  279 Hits

Historische stadswandeling Peer

Het was nog eens mooi weer, ideaal voor een wandelingetje! We namen enkele stadskaarten mee en gingen op pad voor een historische stadswandeling. Met de kaart konden we ons oriënteren en de weg aanduiden. We leerden dat Peer er vroeger heel anders uit zag. Zo was er onder andere een muur op de plaats van de ring van Peer (de Vest) om indringers bui...
Lees Meer
  353 Hits

Uitstap insectenmuseum en blotevoetenpad

IMG_20180424_125032
​In het insectenmuseum losten we opdrachten op en konden we leuke dingen beleven rond de wondere insectenwereld. In de namiddag deden we het blotevoetenpad. 
  223 Hits

buitenlesdag

IMG_20180426_11564_20180426-101550_1
Tijdens de buitenlesdag hebben we buiten gelezen, insecten onderzocht, een vormen fotozoektocht gedaan. We vonden heel veel vormen: cirkels, rechthoeken, vierkanten... we komen ze allemaal tegen in de omgeving. De kleutertjes kwamen ook voor een integratiemoment. Zij hebben buiten woordjes gehakt en geplakt. Dit deden we al springend en klauterend.
  340 Hits

verkoop boekje

Nadat we ons boekje gemaakt hebben, hebben we het voorgesteld aan de ouders en verkocht. Nadien konden we enkele rekenverhaaltjes oplossen met deze informatie.  We hadden 34 boekjes, er zijn er nog 5 over. Hoeveel boekjes hebben we verkocht. We hebben 435 euro, maar we moeten 350 euro aan de drukker betalen. Hoeveel winst hebben we gemaak...
Lees Meer
  229 Hits

Nieuwe bewoners

Olivia had miertjes bij voor in ons mierenhotel. Nadien werd er wel iedere speeltijd op zoek gegaan naar meer bewoners voor ons hotelletje, zodat we ze goed kunnen observeren. We leerden al heel wat bij over die speciale diertjes. 
  506 Hits

Levend rekenen: hoe ver kan ik met het skateboard rollen?

Lucas had een skateboard mee. Wie kan het verste rollen? Bij ons wat het Jara, zij rolde 8 m ver.
  212 Hits

Uitstap Bazaar Kastaar

Bij Bazaar Kastaar leerden we via een interactieve tentoonstelling over zuivel. Nadien gingen we ook koken en proeven hoe lekker zuivelproducten kunnen zijn. In de namiddag kreeg de boerderij ook nog een bezoekje. Zo konden we zien waar de melk vandaan komt. 
  273 Hits

Luie week

Schermafbeelding-2018-03-11-om-15.01.08
We hebben deze week lekker geslapen in de klas en niets gedaan... Neen, natuurlijk niet, we hadden onze pyjama aan voor de nationale pyjamadag van Bednet. We hebben heel hard gewerkt!  - Het eerste is de getallen van 10 tot 20 aan het onderzoeken. - Het tweede rekent dan al weer tot 100 zonder brug (oefeningen als 46 + 23 = . ) We hebben ook v...
Lees Meer
  351 Hits

Activiteiten

Schermafbeelding-2018-02-27-om-21.16.26
​In onze klas staan enkele expressiedozen, dit is een doos met een stappenplan en de nodige materialen. Zo kunnen we zelfstandig aan de slag om met een expressietechniek te experimenteren (vb stempels maken), zodat we deze later tijdens de plannetjes tijd of vrije teksten kunnen gebruiken. We hebben voor de verjaardag van Dries en Josse een fotozoe...
Lees Meer
  423 Hits

"We doen als de moeders: We luisteren naar onze leerlingen die vrijuit praten en geven aan ieder de nodige aandacht. Dan, en daar begint de uiterst belangrijke taak van de leerkracht, zoeken we in die stortvloed van verhalen de uitgangspunten die ons het meest vruchtbaar lijken voor onze taak."

Célestin Freinet

Contactgegevens

Freinetschool 't Perenboompje

Methodecampus Peer

Noordervest 33

3990 Peer

011/61.12.35