Blog Pandaklas

Gestructureerd tellen

IMG_20200903_113047

Als we losse eieren in een mand moeten tellen, moeten we telkens één voor één tellen. Dit duurt lang. We hebben geleerd om de eieren gestructureerd te leggen (= getalbeelden) zodat we het aantal meteen kunnen herkennen.  We doet dit volgens de vijfstructuur, aangezien we de aantallen tot 5 al onmiddellijk kunnen herkennen, want hier hebben de kinderen in de kleuterklas al goed op geoefend! Voor de grote getallen gaan we doortellen. (vb: bij 7 zien we een volle rij van 5 en dan tellen we snel verder: 6, 7).

Het herkennen van deze getalbeelden is belangrijk voor het inzicht in de getallen en bewerkingen. 

We oefenden dit in met verschillende spelletjes.

Eeuwenoud maar blijft leuk!!
Kunstenaar Burton Morris

"We doen als de moeders: We luisteren naar onze leerlingen die vrijuit praten en geven aan ieder de nodige aandacht. Dan, en daar begint de uiterst belangrijke taak van de leerkracht, zoeken we in die stortvloed van verhalen de uitgangspunten die ons het meest vruchtbaar lijken voor onze taak."

Célestin Freinet

Contactgegevens

Freinetschool 't Perenboompje

Methodecampus Peer

Noordervest 33

3990 Peer

011/61.12.35