Blog Pandaklas

Meten is weten!

​Tijdens de plannetjestijd willen de kinderen graag een brug bouwen waar we met speelgoedauto's op kunnen rijden. We weten al dat een brug niet op de grond ligt maar in de lucht hangt! We kijken eerst naar echte bruggen en maken erna een werktekening over hoe we dit best kunnen aanpakken. 

Terwijl we de brug bouwen, merken we dat alle steunpalen even ver van elkaar moeten staan zodat we de lange blokken er stevig op kunnen leggen. Ook moeten we erop letten dat de steunpalen allemaal even lang zijn, anders hebben we hoogteverschil in onze brug! 
De kinderen willen de brug van de ene kant van de klas tot aan de andere kant van de klas bouwen. 

Daarna meten we op verschillende manieren hoe lang onze brug geworden is. We onderzoeken hoeveel kleuters onze brug lang is en meten de brug erna ook met een rolmeter. We komen tot de conclusie dat onze brug even lang is als 5 kleuters en we zien op de rolmeter een grote 5! De brug is dus 5 meter, even lang als 5 kleuters!

Tijdens de leerronde maken we de 5 visueel. Hoeveel is het getal 5? 5 bolletjes, 5 mannetjes, 5 blokjes... 
De oudste kleuters komen tot het inzicht dat 5 kleuters evenveel is als 5 meter en dat 1 kleuter dus gelijk is aan 1 meter!

Zo kan je ook prikken !!
Numie ,onze vogelverschrikker,die werd met vullen ...

"We doen als de moeders: We luisteren naar onze leerlingen die vrijuit praten en geven aan ieder de nodige aandacht. Dan, en daar begint de uiterst belangrijke taak van de leerkracht, zoeken we in die stortvloed van verhalen de uitgangspunten die ons het meest vruchtbaar lijken voor onze taak."

Célestin Freinet

Contactgegevens

Freinetschool 't Perenboompje

Methodecampus Peer

Noordervest 33

3990 Peer

011/61.12.35