Blog Pandaklas

Het sprookje van de vierhoeken

In de derde graad herhalen we de eigenschappen van de vierhoeken. Herhaling is saai horen we je denken? Niet bij ons! Wij laten jullie graag meegenieten van tante trapezium, nonkel parallellogram, oma rechthoeken en oma ruit. In de hoofdrol vinden jullie het vierkantje. We maakten zelf de tekeningen en spraken de tekst in.  https://youtu....
Lees Meer
  22 Hits

"Techniektalentjes" in de apenklas!

​In de apenklas werken we enkele weken rond de techniek 'knippen'. De kleuters hadden het idee om zelf een schaar te maken. Zo gezegd, zo gedaan! Aan de hand van het aanwezige materiaal mochten de kleuters zelf een schaar ontwerpen en ontdekten ze hoe ze moeren en bouten konden bevestigen.
  131 Hits

De boot van Sinterklaas

​De kleuters hadden als plan om een boot te maken. We gaan aan de slag. Eerst tekent ieder zijn eigen plan, vervolgens gaan we op zoek naar welke materialen drijven en zinken, dan gaat ieder zijn materiaal uitkiezen en maken we onze eigen boot. Kan onze boot drijven op het water? Waarom valt ie nu om? Hoe kunnen we dit oplossen? Van proberen kan je...
Lees Meer
  140 Hits

Plannetjestijd

We stimuleren onze kinderen om naar school te komen met een eigen plan. Maar wat houden deze plannen juist in? Hier zie je enkele voorbeelden. Een wiscreatie maken met blokjes en dit nadien  als plan gebruiken om een blokjestekening te maken is een goede teloefening.  Bewust zijn welke letters je zelf moeilijk vindt en deze oefenen i...
Lees Meer
  220 Hits

We spelen samen een spel

Enter your text here ...
  93 Hits

Verkiezingen campusraad

Wekelijks houden we een klassenraad, en maandelijks is er ook een campusraad. Van iedere klas is er dan een klassenvertegenwoordiger aanwezig.  ​We organiseerden afgelopen maand de  verkiezingen voor onze klassenvertegenwoordiger. De kinderen die graag mee wilden doen, voerden campagne, ze maakten hun eigen poster en stelden deze voo...
Lees Meer
  108 Hits

Leren

Spelen is leren, daarom leren we ook veel met spelletjes ;-) We gebruiken vaak rekenspelletjes om te automatiseren.  De lampjes tijdens het lezen zorgen ervoor dat we duidelijk zien of we allebei aan het volgen zijn. 
  105 Hits

GROENGEELTJE

De oma van Wies had voor ons een hele mooie salamander gehaakt. We kiezen voor hem een naam. Er werd gestemd uit de verschillende voorstellen. De naam Groengeeltje had de meeste stemmen...he wat gek al de voorstellen begonnen met dezelfde letter G van groen, geel, golf, gitaar, gek.... We drukken een geboortekaartje met de isomodruk, wegen en meten...
Lees Meer
  100 Hits

Verkiezingen: campusraad

Nathan zal onze klas vertegenwoordigen tijdens de campusraad!
  61 Hits

We ontdekken een schaarsysteem

​Tijdens het spelen met de geosticks ontdekken de kleuters dat ze een schaar gemaakt hebben en hele grote zelfs je kan ze opvouwen en als je ze open doet schieten er heel veel scharen naar voor :-) heel erg cool. Dit gaan we proberen na te maken met de ijsstokjes en de moeren en bouten, maar dat is wel gemakkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig zijn...
Lees Meer
  222 Hits

De herfst is in het land

De blaadjes vallen van de bomen, paddenstoelen schieten uit de grond, lekkere noten en kastanjes zijn te rapen... We staan even stil bij de pracht van de natuur en leren over het wondere seizoen van de herfst.
  162 Hits

Enkele sfeerbeelden van onze herfstwandeling

Afgelopen dinsdag leerden we tijdens onze herfstwandeling wat meer over 'Wat schimmelt er in het bos' door gids Lea. In de klas hebben we onze lievelingspaddenstoel dan nog verder bestudeerd. We leerden dat schimmels soms ook goed kunnen zijn voor ons.
  120 Hits

Druktechniek

We experimenteren met de druktechniek: isomodruk. We krassen een tekening in de isomo, rollen onze drukplaat in met inkt en drukken dit dan op een blad papier. Sommige kinderen probeerden zelfs een drukplaat met verschillende kleuren. De resultaten waren  altijd spannend en mooi.
  159 Hits

Een kijkje in de klas

​Een beeld zegt meer dan woorden...
  382 Hits

Verjaardagskalenders: pixel-art

Kunstvorm: pixel-art Kunstenaars: Adam Lister/Toshiya Masuda
  149 Hits

Opgeruimd staat netjes !!

Je kan zeggen wat je wil maar die oude  Dikkie dik ,die gekke ,dikke lieve ,oranje poes blijft nog altijd boeien !!! Deze keer ging het over hoopjes leggen .Poesjes doen dat proper ,hondjes niet en dan moeten wij een beetje helpen . Het trukje om je handjes proper te houden gingen we toepassen .Nephoopjes en proberen maar ;toch prachtig die ki...
Lees Meer
  140 Hits

De giraffen aan het werk!!!

Enter your text here ...
  124 Hits

Gestructureerd tellen

IMG_20200903_113047
Als we losse eieren in een mand moeten tellen, moeten we telkens één voor één tellen. Dit duurt lang. We hebben geleerd om de eieren gestructureerd te leggen (= getalbeelden) zodat we het aantal meteen kunnen herkennen.  We doet dit volgens de vijfstructuur, aangezien we de aantallen tot 5 al onmiddellijk kunnen herkennen, want hier hebbe...
Lees Meer
  241 Hits

Kunstenaar Burton Morris

Het uitgangspunt van deze les was  de kunstenaar Burton Morris. We keken wat voor gevoel we kregen we van zijn kunst en bespraken zijn kenmerken: felle kleuren, één of twee kleuren achtergrond, dikke zwarte lijnen, vrij eenvoudige figuren...  Tenslotte gingen de kinderen zelf aan de slag om mooie zelfportretten te maken, voor onze ve...
Lees Meer
  379 Hits

Startactiviteiten/samenwerken/positieve klassfeer

​We leren samenwerken door middel van leuke activiteiten!  Op naar een leuke klassfeer in de giraffenklas! Iedereen wil vertellen over zijn vakantie!  Met de vakantiebingo gingen we op zoek naar kinderen die..... een ijsje zijn gaan eten, toch naar het buitenland zijn geweest, naar een pretpark zijn geweest, op kamp zijn geweest, ... ...
Lees Meer
  127 Hits

"We doen als de moeders: We luisteren naar onze leerlingen die vrijuit praten en geven aan ieder de nodige aandacht. Dan, en daar begint de uiterst belangrijke taak van de leerkracht, zoeken we in die stortvloed van verhalen de uitgangspunten die ons het meest vruchtbaar lijken voor onze taak."

Célestin Freinet

Contactgegevens

Freinetschool 't Perenboompje

Methodecampus Peer

Noordervest 33

3990 Peer

011/61.12.35