Blog Pandaklas

Schoolreis in het groen: Goolderheide

Het weer viel een beetje tegen, maar dat had geen enkele invloed op het plezier dat we hadden!
  72 Hits

Verfrissend meten

​Zo een warm weer.... dan gaan we maar een waterspelletje doen om af te koelen. Estafette om zo snel mogelijk de bekers te vullen. Maar ondertussen ordenen we de inhouden van leeg naar vol, nadien maken we alle inhouden evenveel. Op deze manier zijn we toch nog met onze rekenbegrippen en doelstellingen bezig op een levendige manier! 
  101 Hits

Wij leren vastleggen

 Meten, verzamelen, punten bijhouden bij een spel...we leren onze bevindingen vastleggen in een tabel. Op deze manier is het handig om achteraf in de leerronde te vertellen wat we gemeten hebben...
  216 Hits

uitstap Ruimte

Na onderzoekjes over de ruimte en heelal gingen we op uitstap naar het europlanetarium. Daar konden we een leuke en leerrijke film bekijken, gevolgd door een sterrenprojectie. We mochten de telescoop bekijken en zagen zelfs dat deze het zonlicht zo hard bundelt dat het een papiertje in brand kan steken.  In de namiddag deden we nog een leuke w...
Lees Meer
  107 Hits

Wandeling door historisch Peer

Samen met onze gids Marie-José gingen we op pad door het historisch centrum van Peer. Ze vertelde allemaal leuke verhalen bij de verschillende plaatsen die we bezochten! Wat was dat interessant!
  43 Hits

Lego: leren programmeren

​Deze week gingen we met de legodozen aan de slag! Bouwen vanuit een stappenplan. Leren programmeren! Eigen creaties bouwen.
  54 Hits

Uitstap: ISIS: Rob de reiger

​Samen met de gidsen van ISIS stapten we mee in het avontuur van Rob de reiger.  We leerden aan de hand van verschillende opdrachten meer over de reiger en leerden ook over de planten en de dieren aan en in het water.
  61 Hits

Buiten leren.

Wanneer het zonnetje schijnt trekken wij het liefst naar buiten. Bij levend werk hebben we deze keer de nieuwe woorden van ons woordpakket geleerd. We gingen op zoek naar de woorden op de speelplaats en schreven deze op. Nadat we alle woorden gevonden hadden konden we ons nieuw woordpakket samenstellen.  
  116 Hits

Wij leren over de fiets...

De jongens en meisjes van het vijfde leerjaar hebben de afgelopen weken wat meer over de fiets en het verkeer geleerd. Gelukkig was het mooi weer en konden ze buiten aan de slag. In groepjes werkten ze telkens rond een onderwerp dat in hun doedoos zat. Zo waren er doedozen rond de geschiedenis van de fiets, de verkeersborden, techniek, de delen van...
Lees Meer
  107 Hits

Presentaties gereedschap

​Voor het bouwen van een woning zijn er verschillende materialen nodig.  De leerlingen gingen op onderzoek en stelde hun gereedschap voor aan de klas!  Hiervoor maakte ze gebruik van hun eigen talenten.
  66 Hits

Wonen? Huizen? Bouwen? Verbouwen? Hoe zit dat?

​Ouders van verschillende kinderen in de klas hebben bouwplannen of zijn bezig met een bouw of verbouwing.  Dit riep vele vragen op en zorgde voor leuke activiteiten! 1. Tijdens een wandeling bekeken we de verschillende huizen, soorten bebouwing en de soorten woongebieden. 2. We zochten op Google Earth ons eigen huis op en liepen virtueel door...
Lees Meer
  109 Hits

Techniek: elektriciteit

​Door onze activiteiten rond wonen kwamen ook de beroepen zoals een elektricien aan bod.   Elektriciteit boeide onze leerlingen en ze gingen experimenteren. Welke voorwerpen geleiden de elektriciteit en welke niet? Welke schakelingen heb ik nodig om 1 lamp of meer lampen te laten branden? Op welke manieren kan ik een stroom...
Lees Meer
  82 Hits

Lente: Aan de slag in de tuin!

​Mooi weer!  Lente!  Alles begint te groeien!  Ook het onkruid! We gingen aan de slag in de tuin!
  97 Hits

Functioneel begrijpend lezen

We lezen niet enkel in leesboekjes.  We merken  dat we veel lezen in het dagelijkse leven en op een heel natuurlijke manier komen de zinnen en teksten tot in onze klas.  Bijvoorbeeld hier volgen we een stappenplan om te zaaien. We lezen zin per zin en voeren de stapjes uit. 
  297 Hits

Zinnen verdelen (knippen) in zinsdelen

Aan de hand van de Story Cubes (dobbelstenen met allerlei leuke figuurtjes) kregen we inspiratie om leuke zinnen te maken. Deze zinnen schreven we op en vormden de basis voor onze les rond zinsdelen.   We knipten letterlijk de zinnen in stukken, verplaatsten de zinsdelen en vormden zo telkens andere zinnen.
  94 Hits

LIST (Lezen IS Tof!): Buiten in de zon!

Enter your text here ...
  98 Hits

Wijze woorden uit de uilenklas.

De leerlingen van de uilenklas deden vanmiddag hun naam eer aan.  We werkten aan onze groepssfeer. In kleine groepjes versierden we een puzzelstuk. Daarna puzzelden we de stukken tot één geheel. We kwamen tot de conclusie dat elk puzzelstuk uniek en mooi was. En toch vormden alle stukjes een mooi geheel. Net zoals wij zelf ook zijn. We zijn el...
Lees Meer
  259 Hits

Onze hamster Baloe

​In de giraffenraad werd het voorstel gedaan om een klasdier te kopen.  Bo werkte een volledig onderzoek uit en stelde dit voor aan de klas.  Welke dieren zijn geschikt voor in een klas?  Wat hebben ze nodig?  Hoeveel gaat ons dat kosten? Samen werd er besloten om een hamster aan te kopen.   Bij Freya konden we te...
Lees Meer
  168 Hits

Met de wind in onze zeilen!

​De apenklas heeft deze week geëxperimenteerd met grondstoffen die kunnen drijven en zinken. We kwamen dus te weten welke materialen er drijven en welke niet. Aan de hand van deze kennis selecteerden we materialen om zelf een boot te maken. Na hard werken gingen we testen welke boot drijft of zinkt. Waarom drijft of zinkt hij? W...
Lees Meer
  188 Hits

Ritmes en toonhoogtes verkennen met boomwhackers

​De giraffenklas maakte kennis met ritmes en toonhoogtes met boomwhackers.   Na het verkennen van de buizen maakten ze in kleine groepjes een eigen stukje! Ook de kleuters kwamen kijken naar hun voorstelling. Genieten op het podium! # gezien worden!
  144 Hits

"We doen als de moeders: We luisteren naar onze leerlingen die vrijuit praten en geven aan ieder de nodige aandacht. Dan, en daar begint de uiterst belangrijke taak van de leerkracht, zoeken we in die stortvloed van verhalen de uitgangspunten die ons het meest vruchtbaar lijken voor onze taak."

Célestin Freinet

Contactgegevens

Freinetschool 't Perenboompje

Methodecampus Peer

Noordervest 33

3990 Peer

011/61.12.35